Språkstimulering gjennom musikk

Barnehagane i Stryn kommune jobba med dette fokusområdet barnehageåret 2018/2019.

«Et barn er født med hundre språk, men frarøves nittini», sa en italiensk filosof som startet en ny og annerledes barnehagekultur i byen Reggio Emilia i Nord-Italia. Musikken er ett av disse språkene som ligger naturlig i det nyfødte barnet, men etter hvert er det talespråket som dominerer. Alle er vi født musiske, og vi kan utvikle vår evne til å være musiske mennesker hvis vi får muligheten til det. (Kilde; https://ndla.no/nb/node/79794?fag=51)

Rammeplanen:

I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialktar gjennom rim, reler, songar, litterartur og tekstar frå notis og fortid. (s.48)

Gjennom arbeid med kommunikajson, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna...leikwe, improviserer og eksperimnterer med rim, rytme, lydar og ord. Opplever spenning og glede ved høgtlesing, forteljing, song og samtale. (s.48)

Musikk Blåmann

Musikk Rødhette